Szanowny Panie magistrze.
Zgodnie z przepisami kodeksu pracy (art. 237/6-10) na pracodawcy ciąży obowiązek dostarczenia nieodpłatnie pracownikowi środków ochrony indywidualnej zabezpieczających przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w danym zakładzie pracy t.j. w Pana przypadku – aptece. Generalnie środki ochrony indywidualnej (w tym odzież i obuwie robocze) winny posiadać certyfikat na znak bezpieczeństwa oraz posiadać deklarację zgodności z Polskimi Normami. Przekazanie pracownikowi odzieży i obuwia ochronnego nie odpowiadającego Polskim Normom stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika podlegające karze grzywny (art. 283 & 2 pkt 4 kodeksu pracy).
Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie ich prania, konserwacji, naprawy, odpylania i odkażania.
Za zgodą pracownika – pracodawca może powierzyć pracownikowi pranie przekazanej mu odzieży ochronnej, odkażanie i odpylanie za uzgodnionym ekwiwalentem pieniężnym.
Wydaje się jednak, iż w okresie panującej epidemii – wykonanie przez pracodawcę we własnym zakresie prania, odkażania, odpylania odzieży i obuwia ochronnego daje pracodawcy większą pewność skuteczności jego działania w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa miejsca pracy, co jest jego bezwzględnym obowiązkiem, którego naruszenie może narazić pracodawcę na środki karne.
Obowiązkiem pracodawcy jest również zapewnienie przechowywania przez pracownika w miejscu pracy odzieży ochronnej i obuwia.
Obowiązki te w okresie epidemii nabierają szczególnego znaczenia zapobiegają bowiem przenoszeniu zakażenia odzieży czy też obuwia koronawirusem na członków rodziny pracownika poprzez przyniesienie ich do domu. Należy uznać, że w chwili obecnej do obowiązków pracodawcy należy również zapewnienie pracownikowi maseczki ochronnej oraz zarządzenie wydawania produktów leczniczych przez tzw. okienko nocne lub zamontowanie na pierwszym stole w aptece – szyb ochronnych, co było zalecane przez Okręgową Radę Aptekarską.
adwokat Alicja Rychlicka-Ziepult